Postautor: mkisiel » 10 mar 2016, 8:58
Szanowny Panie Doktorze,
bardzo serdecznie dziękuję za przesłane pytania. Są one istotne i nurtują mnie od dawna.
1. Problem nadmiernej biurokracji w nauce i szkolnictwie wyższym jest zmorą dnia dzisiejszego i powinniśmy się z nią uporać jak najszybciej. Jestem zwolennikiem przejrzystej, szybkiej i niepodlegającej zbędnemu dokumentowaniu pracy uczonego. Tam, gdzie jest to możliwe wprowadźmy podpis elektroniczny; tam, gdzie nie potrzeba tworzyć dodatkowych dokumentów, nie twórzmy ich. Chciałbym w kadencji 2016-2020 wyeliminować te przepisy prawa wewnętrznego uniwersytetu, które utrudniają pracę uczonego.
2. Studia podyplomowe powinny - moim zdaniem - pozostać w zarządzie wydziałów. To wydziały kształtują edukację akademicką na wszystkich poziomach (I, II i III stopnia), również w systemie płatnym (studia niestacjonarne i podyplomowe). Centralizacja studiów podyplomowych nie jest tu dobra. Jeżeli chodzi natomiast o rektorski odpis 30% od przychodów studiów podyplomowych, to jest on zbyt wysoki i często "zabija" tę formę kształcenia. Uważam, że odpis powinien wynosić 25%, natomiast 10% (a nie jak dotychczas 5%) powinno zostać na wydziale, zwiększając dochody własne jednostki, z przeznaczeniem na remonty, polepszenie bazy dydaktycznej, zakup sprzętu.
3. Promocja rekrutacji winna być prowadzona przez wydziały. Należy jednak w stopniu maksymalnym wykorzystać doświadczenia działu promocji, który jest zobowiązany do usuwania przeszkód formalnych i podpowiadania dobrych rozwiązań.
Bardzo serdecznie dziękuję za pytania i serdecznie pozdrawiam,
Marian Kisiel